Etkinlik Güvenlik

Çin-Kırgızistan-Özbekistan Demiryolu: İnşaat Süresi Kısalabilir

Yazan Tüdev

Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolunun inşası planlanandan daha hızlı ilerliyor ve daha önce planlanandan daha erken tamamlanabilir. Bu durum, Özbekistan Demiryolları Yönetim Kurulu Birinci Başkan Yardımcısı Hikmatulla Rahmetov tarafından 12 Kasım’da Uluslararası Multimodal Taşımacılık Forumu’nda duyuruldu.

Rahmetov’a göre proje, şirketin ilk yabancı yatırımı:

“Demiryolu projesi şu anda planlananın önünde gidiyor. Altı yılda tamamlamayı planlamıştık, ancak mevcut tempoyla dört yılda tamamlayabiliriz.”

Rahmetov, güzergahın hayata geçirilmesinin faydalarını da şöyle açıkladı:

“Öncelikle, Çin ile Avrupa arasındaki ve Çin ile Türkistan ve Kafkasya ülkeleri arasındaki mesafeyi mevcut güzergahlara kıyasla 1.000 km’den fazla azaltıyor. Bu, hızla gelişen ekonomimiz üzerinde doğrudan ve önemli bir etkiye sahip.”

Ulaştırma Bakanı Ilhom Makhkamov, Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolunun Orta ve Güney Asya’yı birbirine bağlayan en kısa bölgesel güzergahı oluşturduğunu, gelecek vaat eden Trans-Afgan Koridoru’nun ise Özbekistan ve Türkistan ülkelerine Pakistan limanları üzerinden Hint Okyanusu’na doğrudan erişim sağlayarak bölgenin transit potansiyelini önemli ölçüde artıracağını açıkladı:

“Gelecekte bu iki yön, Uluslararası Trans-Hazar Ulaştırma Koridoru’nun ayrılmaz bir parçası haline gelecek ve “Çin’den Avrupa’ya kesintisiz bir multimodal güzergah oluşturacak.”

Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolunun inşasına 27 Aralık 2024’te Celal Abad’da başlandı. Devlet işletmesi Kırgız Demir Yolu’nun CEO’su Azamat Sakiev, inşaatın yaklaşık altı yıl sürebileceğini bildirdi.

Çin’i Türkistan ülkeleriyle bağlayacak bir demiryolu hattı inşa etme projesi yaklaşık 25 yıldır tartışılıyor. Çin’den Kırgızistan üzerinden Özbekistan’a, oradan da Türkmenistan, İran ve Türkiye’ye uzanan bir güzergah da dahil olmak üzere çeşitli güzergah seçenekleri değerlendirildi. Taraflar, yüksek dağlık ve ulaşılması zor bölgelerden geçecek hattın hat açıklığı, maliyeti ve güzergahı konusunda anlaşamadı. Bu durumun Rusya ve Kazakistan’a olan bağımlılığı azaltması bekleniyor.

Belgeye göre, uluslararası ulaşım koridorunun inşası Kaşgar-Torugart-Makmal-Celal-Abad-Andican güzergahını izleyecek.

Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolu hattı 532,53 km uzunluğunda olacak ve bunun yaklaşık 312 km’si Kırgızistan üzerinden geçecek.

Anlaşmaya göre, Çin ortak girişimde %51, Kırgızistan ve Özbekistan ise %24,5 pay alacak.

Projenin ön tahmini maliyeti 4,7 milyar dolar. Bu miktarın yarısı, katılımcı ülkeler tarafından kendi öz kaynaklarından, kendi paylarına göre karşılanacak.

Yorum yazabilirsiniz